Siirry pääsisältöön

Oppimistehtävä #1a Sosiaalisen median sovellukset ja palvelut

Ensimmäinen oppimistehtävän tarkoituksena on kertoa yhdestä itselleni entuudestaan tutusta sekä yhdestä entuudestaan tuntemattomasta sosiaalisen median sovelluksesta/palvelusta. Päätin lähteä avaamaan Instagramia sekä YouTubea.

Minulle kaikista tutuin sosiaalisen median palvelu on Instagram. Olen käyttänyt Instagramia muistaakseni viimeiset seitsemän vuotta. Ennen se ei ehkä ollut niin suuri osa arkeani, mitä se tällä hetkellä on. 


Instagramin ideanahan on jakaa kuvia ja videoita. Näitä kuvia ja videoida voi nähdä oman halunsa mukaan joko vain ne, jotka seuraavat sinua tai sitten kaikki Instagramin käyttäjät. Jos haluat, että vain seuraajasi näkevät kuvasi ja videosi, tällöin tilisi tulee asettaa yksityiseksi. Muulloin tilisi on julkinen. 

Minulla on Instagramissa oma profiili, mutta olen myös luonut isäni yritykselle yritysprofiilin. Yritysprofiilissa voi nähdä profiilin vierailut ja kävijätiedot, mitä normaalissa profiilissa ei voi nähdä. Yritysprofiililla voi esimerkiksi markkinoida omaa yritystään tai maksaa mainostilaa.

Instagram on muuttunut todella paljon sen aikana, kun olen siellä ollut. Ulkonäkö on muuttunut täysin ja toisaalta myöskin käyttötarkoitus. Sanoisin kuitenkin, että käyttötarkoitus ei ole täysin muuttunut, vaan kehittynyt. Nykyisin Instagram toimii monen työvälineenä. Ihmiset mainostavat siellä yrityksiä sekä niiden tuotteita erilaisten kaupallisten yhteistöiden avulla.

Valitsin YouTuben entuudestaan tuntemattomaksi aiheeksi, vaikkakin se on minulla usein käytössä. Päätin kuitenkin tutkia YouTuben mahdollisuuksia työvälineenä, mikä ei olekaan minulle tuttua ollenkaan.

YouTube on videopalvelu, jossa kukin käyttäjän luonut voi julkaista videoitaan. YouTubesta löytyy videoita artistien musiikkivideoista somepersoonien kaupallisiin yhteistöihin. Näitä videoita voidaan katsoa, kommentoida ja tykätä. Myöskin YouTubessa käyttäjiä eli toisin sanoen käyttäjien kanavia voidaan tilata.

Pelkällä YouTube -videoiden julkaisemisella ei välttämättä tienaa kovinkaan suuria summia, sillä raha, mitä YouTubesta voit saada, on mainostulot. Näitä mainostuloja voit kerätä tietenkin valitsemalla mainoksia videoosi. Mitä enemmän mainoksia videon aikana on ja mitä enemmän näitä mainoksia katsojat katsovat, sitä enemmän rahaa se tuottaa.

Mainostulojen lisäksi YouTube antaa valtavasti näkyvyyttä, sekä yritykselle että videon julkaisijalle. Ja niin kuin aiemmin jo mainitsinkin, YouTuben avulla voidaan tehdä yhteistyövideoita. Näistä videoista ''tubettaja'' saa usein hyvän määrän rahaa ja yhteistyökumppanina toiminut yritys varmasti hyvän vastineen.


Kommentit